Monthly Archives: Sierpień 2015

You are browsing the site archives by month.
Styl życia według Paleo

Na styl życia ,,Paleo” składa się nie tylko dieta paleolityczna, ale i inne istotne czynniki. Menu złożone
z nieprzetworzonej, bogatej odżywczo żywności to podstawa zachowanie witalności i energii. Niemniej istotne jest także podejście do aktywności fizycznej. Jest ona niezbędna przy zastosowaniu tego stylu żywienia, ale zamiast długotrwałego wysiłku, stawiamy na krótkotrwały i intensywny trening. Powinien być prowadzony 2-3 razy w tygodniu. Do repertuaru ćwiczeń włączamy trening siłowy, bieganie, rower, wspinaczkę.
Kolejnym aspektem jest postępowanie przy chorobie. Unikamy syntetycznych leków i wspomagaczy odporności, dolegliwości zwalczamy za pomocą naturalnych, stosowanych od lat sposobów. Przykładem może być przeziębienie, gdzie leczymy się czosnkiem, cebulą, zieleniną, miodem, ziołami i naparami. Korzystamy z natury i tego co możemy znaleźć w lesie czy na łące.
Na co dzień dbamy o właściwe proporcje pracy i odpoczynku. Zdajemy sobie sprawę, jak ważny jest odpowiednio długi i głęboki sen, rozładowywanie stresu i spędzanie czasu na łonie przyrody. Wypoczywamy aktywnie, z dala od miejskiego zgiełku, hałasu oraz spalin.
Do obowiązków podchodzimy zadaniowo, dbamy o komfort pracy, nie spędzamy całego dnia za biurkiem.
Staramy się, aby nasz styl życia jak najbardziej odpowiadał temu, czym zajmowali się nasi przodkowie (oczywiście na tyle, ile mamy możliwość współcześnie), bo wiem, że to jest najbardziej naturalne dla człowieka.

Dieta naszych przodków – Paleo

Dieta Paleo stosunkowo od niedawna stała się popularna. Wcześniej naukowcy zdecydowanie oponowali za spożywaniem dużych ilości mięsa i tłuszczy, na rzecz produktów nabiałowych, zbóż i węglowodanów złożonych. Dieta paleolityczna mówi o sposobie odżywiania zgodnie z zasadami, jakimi kierowali się nasi przodkowie.
Przed wszystkim zaleca spożywanie dużych ilości warzyw, wszelkiego rodzaju, ze zwróceniem szczególnej uwagi na skrobiowe (m.in. ziemniaki), które powinny być jedzone z umiarem. Pozostałe możemy jeść bez ograniczeń, najlepsze są te zielone: sałata, kapusta, szparagi, kiełki, natka pietruszki i inne. Owoce jadamy okazjonalnie, jedną małą porcję dziennie. Drugą istotną kwestią jest jedzenie mięsa, ale tylko takiego pochodzącego z możliwie najbardziej naturalnego źródła. Jest ono najlepszym źródłem białka, pozwala zachować witalność i dostarcza niezbędnych składników odżywczych. Dieta Paleo zaleca też jajka (świetne źródło aminokwasów i witamin) oraz wszystkie ryby, bogate w kwasy omega3. Urozmaiceniem jadłospisu są orzechy (wszystkie poza ziemnymi), bakalie, nasiona oraz pestki. Niektórzy zwolennicy dopuszczają też niefermentowane produkty mleczne – kefir czy jogurt grecki. Wskazane jest spożywanie kiszonek, które regulują pracę układu pokarmowego i korzystnie wpływają na odporność. Źródłem tłuszczy są oleje, szczególnie kokosowy, awokado oraz wspomniane orzechy i pestki. Do picia wybieramy wodę oraz zioła.
Dieta Paleo całkowicie odrzuca przetworzoną żywność, zboża, większość nabiału oraz alkohol.

Dieta jako styl życia

Diety to nie tylko sposób żywienia się, lecz przede wszystkim styl naszego życia. Według mnie to kształtowanie odpowiednich nawyków żywieniowych już od małego dziecka. Już wtedy rodzice powinni zastanowić się, czy to w jaki sposób odżywiają swojego malucha jest na pewno korzystne. Jednak według mojej opinii nie powinniśmy też popadać w skrajności. W latach 90 kiedy dużo dzieci wychowywało się na osiedlach lub też placach zabaw, nie było aż takich problemów z nadwagą, jakie obserwujemy z chwilą obecną. Aktualnie bardzo mała liczba dzieci odpoczywa na świeżym powietrzu. Ich rozrywa zazwyczaj jest to multimedialna zabawa, która opiera się na siedzeniu przez komputerem lub tez telewizorem, w których oglądają reklamy takich koncernów spożywczych jak McDonald’s lub też Coca-Cola. Właśnie kolorowe i melodyjne reklamy przyciągają uwagę dzieci, które są nimi zafascynowane. Bardzo często także do nadwagi u swoich dzieci przyczyniają się sami rodzice, którzy rezygnują ze zrobionych własnoręcznie zestawów domowych na rzecz dań zamawianych telefonicznie. Nie dosyć, iż takie dania są dość drogie (w porównaniu z własnym ich wykonaniem), to dodatkowo naszpikowane są chemicznymi dodatkami oraz zawierają dużą ilość trans- tłuszczów, które wpływają negatywnie na nasz organizm, co może skutkować różnymi alergiami pokarmowymi. Czego przykładem może być chociażby nietolerancja glutenu, który jest wszechobecny w artykułach spożywczych. Jeszcze kilka lat temu nikt z nas nie słyszał o „bezglutenowcach”, których obecnie jest całe mnóstwo.

Dieta Doktora Dukana

Jedną z najbardziej znanych diet w ostatnim czasie jest dieta doktora Dukana. Jest ona oparta na publikacjach poradnikowych wydawanych przez tego autora. Jedną z najbardziej znanych jego książek jest ta o tytule: „Nie potrafię schudnąć”. Twórca tej diety jest wieloletnim dietetykiem, który opracował tą dietę dla samego siebie. Z późniejszym okresem stała się ona popularna w Stanach Zjednoczonych, a astenie podbiła cały świat. Dieta składa się głównie z założenia, iż pacjent (czyli osoba przechodząca na dietę) powinna ze swojego jadłospisu odstawić wszystkie proste węglowodany, zawarte w ziemniakach, makaronach oraz pieczywie. A także trzeba zrezygnować z soli, tłuszczy, słodyczy, oraz napojów gazowanych. Podczas całego 3 miesięcznego okresu diety, zaleca się spożywanie chudego mięsa z kurczaka oraz wszystkich postaci ryby, wraz z warzywami. Okres ten jest podzielony na tydzień mięsny, a także tydzień bezmięsny. Dieta Dukana poprzez wyeliminowanie soli zapewnia szybki spadek wagi (gdyż jak wiemy sól zatrzymuje w naszym organizmie wodę), a następnie powolne budowanie masy mięśniowej zamiast tkanki tłuszczowej. Bardzo często do tej diety dodaje się uprawianie sportu, chociażby 2 razy w tygodniu, tak aby przyśpieszyć wszystkie procesy. W późniejszym etapie tej diety należy powoli dodawać takie składniki jak owoce, tak aby organizm miał siłę na dalsze spalanie tłuszczy. Dlatego też stosując tą dietę, polecam ją wszystkim, którzy chcą zmienić swoje życie na lepsze. Czego jestem najlepszym przykładem..

Dieta – zmiana żywienia

Dieta jest to zmiana sposobu odżywiania się człowieka. Bardzo często człowiek przechodzi na dietę, aby szybko i bez wysiłkowo schudnąć, co jest obarczone ryzykiem. Owe ryzyko zazwyczaj jest związane z niedostosowaniem diety odpowiedniej dla danego człowieka, gdyż nie każdy człowiek może przejść na taką sama dietę co inny. Jest uwarunkowane wieloma względami, z czego najpopularniejsze to wiek, płeć oraz styl życia. Dieta powinna być dobierana właśnie do tych czynników przez specjalistę- dietetyka, który będzie ją odpowiednio kontrolował. Tak aby udało się zrzucić dodatkowe kilogramy w zdrowy sposób dla organizmu, i żeby nie występował efekt „jojo” (czyli powrotu kilogramów) na końcu okresu diety. Nie istnieje także wymarzona przez wszystkich „dieta cud, gdyż aby schudnąć należy włożyć w to duży wysiłek. W obecnych czasach diety są propagowane także przez gwiazdy, które o swoich sposobach przechodzenia na różnego rodzaju diety bardzo często opowiadają na łamach wielu czasopism lub tez poradników dla kobiet. Zapatrzone w swoje idolki kobiety zrobią wszystko aby zrzucić niepotrzebne kilogramy w jak najszybszym czasie. Każda kobieta chce się dobrze czuć oraz wspaniale wyglądać w kostiumie kąpielowym na wakacjach, jednak właśnie takie wygórowane wymagania sprawiają, iż kobiety nie potrafią wytrwać na diecie. Jest to także uwarunkowane słabym samozaparciem płci żeńskiej. Według mojej opinii inaczej do diety podchodzą mężczyźni, którzy uważają dietę jako wyzwane rzucone męskiej dumie.